Særarrangementer 2025 samt børneattest

Oprettet: 19.12.2024

Særarrangementer
Som vi tidligere har meldt ud, skal der ikke ansøges om sæsontider i sæson 2025/2026, da Folkeoplysningsudvalget har indstillet et forslag til ændring af retningslinjerne for lokalebooking til Kultur og Fritidsudvalget som er blevet godkendt på deres udvalgsmøde den 20. november 2024. Dette betyder at de tider I har fået tildelt i sæson 2024/2025 videreføres automatisk til sæson 2025/2026.

Der skal dog fortsat ansøges om særarrangemter i sæson 2025/2026. Der kan ansøges fra i dag den 19. december 2024 - 1. marts 2025. I år sker ansøgningen ved at man udfylder dette skema: Skema særarrangementer 25-26.xlsx

Bemærk skemaet skal indsendes til kultur og fritid på kulturogfritid@greve.dk senest den 1. marts 2025

Særarrangementer defineres som større enkeltstående arrangementer med mange deltagere og/eller bred publikumsinteresse. Ligeledes defineres officielle turneringskampe og officielle mesterskaber som særarrangementer. For nærmere definition af særarrangementer henvises til Retningslinjer for udlån af lokaler og udendørsanlæg.

Hvis flere ønsker samme dato og lokalitet til et særarrangement høres begge konfliktende parter for i fællesskab at finde en mulig løsning. Der vil som tidligere år afholdes et møde vedr. de indsendte Særarrangementer i Greve Idrætscenter efter den 1. marts 2025.

OBS! Ved særarrangementer på skoler har skolerne førsteret og kan seks uger inden særarrangementet bede om råderet over lokalet.

 

Børneattest 

Hvert år skal der sættes kryds i at i indhenter børneatester. Før i kan få lov til at booke lokaler eller søge om tilskud og puljer skal dette gøres. Nedenfor kan du læse om hvorfor du skal gøre det og hvordan.

Foreninger skal indhente børneattester 

Det er lovpligtigt for foreninger at indhente børneattester hos Rigspolitiet, inden de ansætter eller beskæftiger personer, der skal have direkte kontakt med børn under 15 år. Der skal indhentes børneattester på personer, der har fast tilknytning til foreningen. Det vil sige, at det fra beskæftigelsens start har været hensigten, at personens tilknytning til foreningen skal have mere end en enkeltstående eller kortvarig karakter.  

 

Erklæring om børneattester 

Folkeoplysende foreninger og foreninger, der udfører aktiviteter, som kan karakteriseres som folkeoplysende, skal afgive en erklæring til Greve Kommune om, at foreningen indhenter børneattester. Afgivelse af erklæring er en forudsætning for, at foreninger kan få anvist lokaler eller ansøge om tilskud.  

Ved at afgive erklæringen bekræfter foreningen, at den er indforstået med, at den er forpligtet til at indhente børneattester, inden den ansætter eller beskæftiger personer, der skal have direkte kontakt med børn under 15 år. Erklæringen skal afgives én gang årligt i forbindelse med sæsonansøgninger af lokaler og faciliteter. Afgivelse af erklæring består af et flueben, der sættes af foreningen under foreningens egen profil på aktivigreve.dk. Når fluebenet er sat af en repræsentant for foreningen, er det foreningsbestyrelsens ansvar, at der faktisk indhentes børneattester. Foreningen kan ikke booke lokaler eller søge tilskud, før erklæringen er afgivet.  

Pligten til at afgive erklæring gælder også, selvom foreningen på tidspunktet for erklæringen ikke har frivillige eller ansatte, der har direkte kontakt med børn under 15 år. Erklæringen går i dette tilfælde alene på, at foreningen er indforstået med, at der skal indhentes børneattester, såfremt foreningens aktiviteter ændres. Det vil sige, at seniorforeninger også skal afgive erklæring om børneattester.  

Erklæringen afgives ved at logge på www.aktivigreve.dk. Under "min Profil" vælges "Rediger oplysninger", og nederst på siden sættes flueben i "Erklæring om børneattest".

 

 Hvis i har spørgsmål er i altid meget velkommen til at kontakte os på kulturogfritid@greve.dk. Bemærk at kommunen holder lukket mellem jul og nytår. 


Glædelig jul og Godt nytår