Retningslinjer for tildeling af § 18-tilskud

Greve Kommune afsætter hvert år et beløb til at støtte frivilligt socialt arbejde
efter servicelovens § 18.

Ansøgningsprocedure

  • Der er én ansøgningsrunde om året, og ansøgningsfristen ligger primo oktober. Datoen fastsættes nærmere hvert år.
  • Der annonceres i den lokale presse og på aktivigreve.dk omkring muligheden for at søge om midler herunder om tidsfrister og retningslinjer for tildeling af midlerne.
  • Ansøgningsskema kan findes på aktivigreve.dk og skal udfyldes elektronisk.
  • Det er Sundheds- og Omsorgsudvalget, der træffer beslutning om, hvem der modtager støtte.
  • Når Sundheds- og Omsorgsudvalget har behandlet ansøgningerne, får ansøgerne skriftlig besked om beslutningen.


Disse kan søge støtte fra § 18 puljen

Midlerne kan søges af frivillige organisationer og foreninger på det sociale område. Som eksempler på organisationer og foreninger, der kan søge om støtte kan nævnes:

  • Rådgivninger, fx telefonrådgivninger
  • Besøgsvennetjenester og støtte- og kontaktpersoner på frivillig basis
  • Ledsageordninger på frivillig basis
  • Frivilligcentre og kontaktsteder
  • Foreninger der organiserer selvhjælpsgrupper
  • Forskellige former for aflastningstjenester for pårørende m.v.
  • Krisecentre, fx kvindekrisecentre samt sociale caféer, væresteder og andre samværsaktiviteter
  • Sociale foreninger, fx med ensomme ældre, truede unge eller etniske minoriteter i boligområder
  • Brugerorganisering, fx for hjemløse eller mennesker med misbrug
  • Socialt netværksarbejde, der forhindrer social isolation og ensomhed blandt børn, unge og ældre.
  • Patientforeninger der afholder arrangementer for patienter og/eller pårørende.

Prioritering af midlerne

Greve Kommune støtter med § 18 puljen:

  • Aktiviteter, der finder sted lokalt og er med til at skabe et stærkt civilsamfund i kommunen.
    Det prioriteres, at aktiviteterne er nytænkende og/eller bidrager til en udvidelse af allerede eksisterende aktiviteter. Endvidere lægges der i behandling af ansøgningerne vægt på, at aktiviteterne er åbne og almindeligt tilgængelige – også for borgere uden for foreningens medlemskreds. Foreninger, der ikke har et stærkt bagland eller mulighed for anden støtte prioriteres såfremt formålet ligger inden for rammerne i puljen under § 18.
    Det er ikke en betingelse, at organisationen/foreningen eller medlemmerne er bosiddende i kommune. Aktiviteterne skal dog altid være rettet mod borgere som er bosat i Greve Kommune.
     
  • Der skal være overensstemmelse mellem antal deltagere og bevilget beløb
    Greve Kommune bevilger normalt højst 500 kr. pr. antal deltager til en aktivitet/arrangement.
     
  • Der skal søges for minimum 1.500 kr.
    Det er ikke en betingelse, at alle 1.500 kr. skal anvendes på en’ samlet aktivitet/begivenhed. Foreningerne/organisationen kan derved godt vælge at afholde flere forskellige arrangementer på et år.
     
  • De mest sårbare borgere
    Dette kan være borgere, som på grund af handicap eller sygdom har vanskeligt ved at deltage i det almindelige foreningsliv, eller hvor deltagelse i aktiviteten kan forebygge ensomhed og social isolation hos borgeren.

Greve Kommune støtter med § 18 puljen ikke

  • Husleje, løn eller andre drifts- eller administrationsomkostninger forbundet med foreningens daglige drift.
    Der kan dog ydes tilskud til administrationsomkostninger i forbindelse med udførelse af konkrete aktiviteter, hvor den frivillige indsats i øvrigt er afgørende. Desuden kan der ydes tilskud til initiativer der støtter, synliggør eller udvikler det frivillige arbejde, herunder fx kurser, konferencer, temamøder mv.
  • Aktiviteter, som udelukkende har et kulturelt og underholdende formål.
    Formålet med aktiviteterne skal altid være at forebygge ensomhed, social isolation og/eller fremme livskvaliteten hos den enkelte borger


​Udbetaling, opfølgning og dokumentation

  • Der kan ikke søges tilskud fra forskellige puljer i Greve Kommune til samme aktivitet/projekt
  • Udbetaling vil ske til gyldigt CVR-nummer. Der skal være tilknyttet en NemKonto til CVR-nummeret, før pengene kan udbetales
  • Alle foreninger der modtager et tilskud skal sikre, at tilskuddet fremgår af foreningens årsregnskab. Foreningen skal uploade deres årsregnskab eller tilskudsregnskab på aktivigreve.dk senest 1. juli.
  • Foreninger, der modtager støtte efter servicelovens § 18, som arbejder med børn eller unge under 15 år, skal indhente en børneattest på foreningernes medarbejdere (inklusiv frivillige). Der kan læses mere om børneattest, og hvordan den indhentes på www.borger.dk.

 

Ansøgning til §18 midler